Bevezetés
Ebben a cikkben leírom, hogyan is kell nekiállni a rajztanulásnak. Nagy dolgokat ne várjatok, egyszerűen ezek csak az alapok lesznek, de azért nem árt róluk tudni. A művészet pedig, majd később alakul ki magától, amikor majd saját érzelmeidet, fantáziádat viszed bele a rajzokba, szobrokba, vagy amit éppen készítesz. A rajztanulás csak egy eszköz, amivel kifejezheted másoknak a belső világodat. Később, majd mindenkinek a saját útját kell megtalálnia, ami egyedivé teszi a művét.
Első lépéskén meg kell fogalmaznod magadban, hogy mit szeretnél lerajzolni. Fontos az, hogy minél precízebben el tudd magadban képzelni a dolgot, hiszen amilyen képet magadban látsz róla, csak azt tudod majd lerajzolni. Nem árt, ha készítesz róla néhány vázlatot is, úgy jobban megy a vizualizálás. Ezután el kell dönteni, hogy milyen technikát, anyagokat, rajzeszközöket fogsz használni. Például mérlegelni kell, hogy a háttér fehér lesz, vagy sem, sima papírt használj, vagy durvát, grafitot használj, vagy szenet, esetleg mindkettőt.
Faszén és grafit:
A faszén nagyon hatásos tud lenni, ezért én nagyon szeretem használni a rajzaimnál, ugyanis az egyik legfeketébb eszköz a többi között. Ez pedig azért van, mert a szénben az egyes szemcsék szabálytalan alakot vesznek fel és szétszórják a fényt, ezzel pedig azt a látszatot keltik, mintha elnyelnék azt. A sima grafit nem ilyen, az inkább, kicsit eltúlozva, csillogó hatást kelthet. Mind a kettőnek meg van a saját szerepe. Míg a sima grafittal a fényesebb részeket érdemes rajzolni, addig a szénnel az árnyékosabb területeket. Hisz nincs is annál rosszabb, ha egy árnyékos területen megcsillan a fény. Viszont előszeretettel használom a grafitot a haj sötétebb részeinél, a szempilláknál, pupilláknál stb.
Faszén
Vonalvezetés, ceruzatartás:
Ez a legalapvetőbb dolog: a ceruza tartása. Most hármat fogok említeni, de ennél jóval több van, azonban kiinduló pontnak ezek pont megfelelnek.
Ahhoz, hogy egy ceruzával rajzolni tudj, a legalapvetőbb 3 ujjas tartással kell fognod. Egyszerűbben fogalmazva, ez az a tartás, amit mi a normális ceruzatartásként ismerünk. Ebben a tartásban a ceruzánk egyenesen áll, így könnyebben tudunk vele rajzolni, könnyedén irányíthatjuk a hegyét.
A következő fogás, amivel több hatást lehet belevinni a rajzunkba, a kiterjesztett 3 ujjú fogást. Bár, a ceruza tartása ugyanolyan mint az előbbinél, a különbség az, hogy hol fogjuk a ceruzát. Ebben a tartásban megközelítőleg középen kell tartani, ami sokkal nagyobb rugalmasságot ad. A ceruza hegye sokkal nagyobb utat tud bejárni, kicsi ujjmozgások hatására.
Az utolsó fogás az alsó fogás, ahol az ujjak könnyedén tartják a ceruzát a mutató ujj párnás részével megtámogatva azt. Ezt a tartást kitűnően lehet használni árnyékoláshoz, vagy a függőleges felületek rajzolásához. A mutatóujjaddal könnyedén irányíthatod a ceruza mozgását.
Igazándiból minden fogást végig kell próbálni, és játszani kell velük. A lényeg mindegyikben közös; az, hogy laza csuklóval és könnyed ujjakkal tartsd a ceruzát. Semmiképp se legyen görcsös a tartás, mert akkor az ujjaid nem fogják tudni követni az agyad utasításait, illetve nem úgy fogják követni, ahogy szeretnéd. Próbálj meg úgy gyakorolni, hogy figyelmed folyamatosan a papírra, és a ceruza hegyére összpontosul. Tartsd lazán a kezed, és az egész karod, miközben húzod a vonalakat. Mindig érezd azt, hogy mekkora erővel nyomsz rá a papírra.
|